Dag 8 een lange rit via Santa Clara naar Varadero - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 8 een lange rit via Santa Clara naar Varadero - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 8 een lange rit via Santa Clara naar Varadero

Door: webmaster

17 Juli 2011 | Cuba, Trinidad

Dag 8
13 juli 2011
Vanmorgen vroeg op. Bij het ontbijt zag Rob de man van Neckermann en het verhaal van de lekke band vertelt. De band kan niet geplakt worden want er zit een grote scheur in. De enigste oplossing was om terug te rijden naar Cienfuegos. Daar zit een servicepunt van Rex. Als ze daar geen nieuw wiel hadden voor een Audi zouden we een andere auto krijgen. We zijn maar meteen in de auto gestapt. In Cienfuegos aangekomen 1uur en een kwartier over gedaan, zijn wij maar meteen naar het vliegveld gereden. Daar zit altijd wel een autoverhuur en die zouden dan ook wel weten waar Rex zit. Wij hadden geluk ze zaten vlakbij. We kregen meteen een nieuw wiel en ze hebben de andere meteen nagekeken. Omdat het allemaal sneller ging besloten wij om toch nog naar Santa Clara te rijden. Daar wilden wij nog heel graag naartoe. Wij zijn bij Plaza Revolucion gestopt. Het eerste wat op dit plein in het oog springt is het Monumento Che Guevara. Een reusachtig bronzen beeld van Guevara met zijn arm gebroken bij een val van een gebouw tijdens de slag om Santa Clara in een mitella. Het opschrift luidt “Hasta la Victoria Siempre” [voor altijd op naar de overwinning]. Daaronder toont een basrelief taferelen uit de strijd, voorzien van de historische woorden die Che in zijn afscheidsbrief schreef toen hij naar Bolivia vertrok. Overal staat politie rondom het monument en je hoort muziek rond het hele plein. Onder het monument is een museum gevestigd met persoonlijke bezittingen van Che. Zijn pistoolholster, uniform, horloge, pijp, veldfles, baret, telefoon, veldkijker, fototoestel en radio. Daarnaast is het Mausoleo. Als je daar naar binnen wilt moet je al je spullen inleveren. Je komt in een soort grot waar de stoffelijke resten van Guevara en zijn 16 medestrijders zijn begraven, nadat ze uit Bolivia waren overgebracht. Bij de laatste rustplaats staat een lamp die licht in een vijfpuntige ster, en er brandt een eeuwige vlam aangestoken door Fidel Castro. Daarna zijn we naar het Tren Blindado monument gereden. In 1958 vonden hier de laatste gevechten van de door Che Guevara geleide guerrillaoorlog plaats, die het einde van Batista’s dictatuur markeerden. Che Guevara bracht de dictator opnieuw een nederlaag toe door een gepantserde trein vol met wapens te laten ontsporen. Ter herdenking van die gebeurtenis staat er een monument en een museum op de plaats waar de trein ontspoord is. De vier originele wagons staan er nog verder militaire plattegronden en kaarten, foto’s en wapens. Ook zie je de bulldozer die de guerrilla gebruikten om rails te verwijderen. Hierna moesten we echt de auto in naar Varadero. Wij dachten zelf dat de afstand meeviel, maar dat viel tegen. Het waren alleen maar landweggetjes. En steeds paard en wagen voor je. Het was wel een hele mooie rit, dwars door de suikerrietplantages en hele kleine dorpjes. In Varadero zagen we een kantoor van Rex waar wij de auto in moesten leveren. Rob is daar eerst gaan vragen hoe laat ze dicht gingen. Om 19.00 uur dus we hadden één uur. Snel naar het resort, koffers eruit, inchecken en toen zijn Rob en Dennis gauw de auto in gaan leveren en kwamen met de taxi terug. Het is een prachtig resort. Bij binnenkomst kregen wij meteen een welkomstcocktail. Ze zijn allemaal heel aardig. Wij hebben de kamers naast elkaar. Heel groot met een flink balkon en een grote badkamer. Dylan zijn eerste reactie was “nou hier straf je mij niet mee”. Daarna zijn we de boel een beetje gaan verkennen. Prachtig strand en zwembad. Restaurants, sporthal, tennisbanen, winkeltjes het ontbreekt je aan niets. Dylan kreeg een geel bandje dat betekent geen alcohol. Er is hier ook een cocktailbar waar je de mooiste cocktails kunt krijgen ook zonder alcohol. Wel zijn wij blij dat we eerst met de auto in Cuba hebben rondgereden. Nu hebben wij ook het echte Cuba gezien.

• 17 Juli 2011 - 20:06

Lenie.v.Nijnatten:

Wat een vacantie zeg , een geweldige ervaring zeg ik hoop dat jullie nog een paar leuke dagen hebben
    Het was wel veel lezen hoor maar ja wel indruk wekkend,nog heel veel plezier maar kijk wel uit hoor

• 17 Juli 2011 - 20:26

Thea Van Gemert:

Nou nou wat een vakantie hebben jullie. Maar goed dat je een dagboek bijhoud. Rust lekker uit in het resort en geniet van de laatse dagen daar en een goede terugreis.
    Groetjes van ons. Doei!!!!!!!!!!!!

• 18 Juli 2011 - 06:31

Anita:

Hi vakantiegangers, heb jullie reisverslag helemaal gelezen en jullie hebben echt wel veel gezien, je hebt nu een goede indruk gekregen hoe de mensen daar leven. Geniet van jullie resort de laatste week want hier is het weer echt erg regen, wind, en af en toe zon.
    Nog veel plezier, en ik zie jullie snel.

• 21 Juli 2011 - 19:32

Angèle:

Hey lieve familie,
    Eindelijk net een heel verhaal getypt en verzonden alleen naam vergeten en .....weg verslag!
    In ieder geval hebben jullie weer een hele bijzondere vakantie met een hoop belevenissen.Weer een top vakantie!Jullie maken van alles weer mee;-)ik heb het in grote lijnen gelezen want het is even druk in huize Vis.Als ik wat meer tijd heb dan ga ik er even lekker voor zitten:-)
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!
    Dikke kus van ons allemaal