30 juni 2015 dag 16 - Reisverslag uit Islamorada, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu 30 juni 2015 dag 16 - Reisverslag uit Islamorada, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu

30 juni 2015 dag 16

Door: Carool

01 Juli 2015 | Verenigde Staten, Islamorada

Dag 16
Het is 08.00 uur en we zijn alweer op weg. Eerst in hotel ontbijt gehad. Wij willen om 09.00 uur met de glasbodemboot mee in John Pennekamp Coral Reef State Park. Zo'n tour duurt twee en half uur. We hadden een vrij grote boot. Boven was het Sun Deck en binnen was aan twee kanten een railing daar kon je naar beneden kijken en zag je acht grote ramen. We gingen eerst een stuk door de Mangrove en later een heel eind de zee op. De boot schommelde hevig door de golven. Als je dan naar beneden keek werd je heel gauw duizelig. Ze waarschuwde ook de hele tijd voor zeeziekte en dat als je beroerd werd je naar de horizon moest blijven kijken en op een pepermuntje moest zuigen. Pa ik heb niet de zeebenen van jouw maar gelukkig werden Rob en ik niet ziek.
Het John Pennekamp Coral Reef State Park is het grootste nationale onderwaterpark van de V.S. Het toont circa 200 m2 van het Florida Reef. Het enige levende rif in Noord-Amerika. Het gebied wordt niet voor niets de duik hoofdstad van de wereld genoemd. En niet alleen door het Christus beeld en de Spiegel Grove. Het Christus beeld zit vol met vuurkanaal. Waar veel duikers last van krijgen als ze het beeld aanraken. De Spiegel Grove is een oud Amerikaans oorlogsschip wat ze bij Key Largo tot zinken hebben gebracht en wat moet dienen als een kunstmatig rif. Wij hebben dat niet gezien want daar is het te ondiep voor de glasbodemboot. Maar we hebben wel een verpleegsterhaai gezien. Die doen mensen niks maar zij houden het koraalrif gezond. Twee grote Golliath Groupers. Enorme vissen. Heel veel mooi gekleurd koraal en heel veel kleinere vissen. Er liggen ook een hoop boten met duikers of met mensen die gaan snorkelen. Op de terugweg zijn we nog bij een winkeltje langs de weg gestopt wat er erg leuk uitzag. Bleken ook daar weer allemaal kraampjes en winkeltjes achter te zitten. Ik heb daar twee drijvers van visnetten gekocht om op de veranda te hangen. Bij het resort aangekomen eerst lekker op het strand gegeten. Rob had een broodje blackened fish sandwich. Met o.a. Mahi Mahi vis. Hij vond het erg lekker. Vanaf 14.30 uur zijn we bij het zwembad gaan liggen. Er kwam ineens een man aanlopen met een grote hond die een zonnebril ophad en een sjaaltje om zijn nek had. Zijn baas had een sjaaltje om zijn hoofd en ook een zonnebril op. Die grote hond ging ook gewoon op een bedje liggen vlak naast ons. We kwamen niet meer bij. Iedereen vroeg of ze een foto mochten maken. Later vertelde die man nog dat hij voor de avond een gewone bril voor die hond had.
Het is nu 19.00 uur en we zijn op de kamer. Hebben bijna alles ingepakt. Lachen als de douane in mijn koffer kijkt zitten er twee drijvers van een visnet in. Ze wegen bijna niks maar nemen wel een hoop ruimte in. Nog één nachtje en dan gaan we aan de terugreis beginnen. Donderdagochtend om 10.30 uur landen we op Schiphol via Frankfurt. We hebben het echt fantastisch gehad. Het ene hotel was nog mooier als het andere en we hebben een hele hoop gedaan. We zijn ons er wel degelijk van bewust dat het geweldig is om zo'n reis te kunnen maken. Voor het eerst zonder onze jongens, maat met z'n tweeën hebben we het ook heel leuk gehad en veel gelachen. Hele aardige mensen ontmoet. Zo beleefd en behulpzaam, geweldig!!! Leuk dat jullie allemaal steeds het verslag hebben gelezen. Dat ga ik ook zeker missen, vond het heel leuk om te doen. Morgen schrijf ik onderweg nog een stukje en dat zetten we er thuis dan nog op. Wij gaan thuis een boek ervan maken. Daar komt dan het verslag in en een hoop foto's.

• 01 Juli 2015 - 07:56

Monique Roodenrijs:

Rob en Carool, het was erg leuk om jullie dagboek in de VS te lezen, goede terug reis en zien jullie gauw. Wij hebben uiteindelijk ook prachtig weer en van het weekend Amerikaanse temperaturen dus jullie kunnen nog even doorbakken.

Groeten,
    Monique