16 juni dag 15 - Reisverslag uit Nusa Dua, Indonesië van familiewitjes - WaarBenJij.nu 16 juni dag 15 - Reisverslag uit Nusa Dua, Indonesië van familiewitjes - WaarBenJij.nu

16 juni dag 15

16 Juni 2016 | Indonesië, Nusa Dua

Wat ik gisteren helemaal ben vergeten te vertellen is toen we met het bootje op zee waren ik iets gezien heb wat ik nog nooit gezien heb. Het water was zeer helder en als je naar beneden keek was het net alsof je allemaal kleine blauwe lichtjes zag!!! Midden op zee!!! Dat is plankton. Ook hebben we daar blauwe zeesterren gezien. Een prachtig gezicht.!!!

Vanmorgen zijn we na het ontbijt om 10.00 uur met een chauffeur weggereden. Meneer Gede was er ook en we hebben nog even met hem staan praten. Hij vond het erg leuk dat we hem in Nederland gezien en gesproken hadden en hij had alles prima voor ons geregeld. Nu hadden we dus weer een chauffeur naar de plaats Nusa Dua. Normaal is het 3 en half uur rijden maar we hadden onderweg ook nog 2 stops waardoor het 5 uur werd. Daarna moest de chauffeur ook nog helemaal terug. Dylan had gisteren ook al een bordje gezien en nu stond er weer één op de balie in het hotel, dat het voor de wet verplicht is om te betalen in R.P. Bij elke overtreding is de straf maximaal 1 jaar cel of een boete van 200000000 R.P. Toen we eenmaal onderweg waren was er midden op een kruispunt een ceremonie. Iemand was daar overleden en de mensen geloven dan dat de ziel van die persoon nog daar is. Ook hebben we gevraagd waarvoor de vliegers in de lucht boven de rijstvelden zo’n raar geluid maken. Dat is om de vogels te verjagen. Ook zie je weleens stokken in het veld staan met stukken plastic eraan gebonden. Dat is ook voor de vogels. Op een gegeven moment kwamen we bij de Gitgit waterval. De chauffeur had ons al gewaarschuwd dat er iemand naar ons toe zou komen of we een gids wilde maar dat we dat niet hoefde te doen want het was één rechte weg, kon niet fout gaan. De Gitgit is de hoogste waterval van Bali. Al is hij niet extreem hoog, het water stort zich slechts zo’n 35 meter naar beneden. Hij ligt in een regenwoud en als je er over een smal paadje met allemaal trappetjes heen loopt kom je ook langs allemaal souvenirswinkeltjes( kleine marktwinkeltjes) met allemaal dezelfde dingen. Ook groeien er een hoop kruidnagelbomen. Nog steeds wordt ongeveer twee derde van alle kruidnagel in Indonesië geoost. De boom is 9-12 meter hoog, piramidevormig en altijd groen. In de bloeitijd hangen ze vol met trosjes bloemknoppen. We zijn nu aan de andere kant van de berg omhoog gegaan. Het zijn alleen maar smalle wegen en de beplanting wordt vaak tegen gehouden met een soort hekjes an bamboestokken. Soms zie je een stukje vangrail langs de kant. Maar als je daar tegenaan rijdt stort je alsnog er overheen naar beneden. De weg bestaat alleen maar uit bochten. Ook zitten hier allemaal apen langs de weg. Die komen naar de weg toe omdat mensen soms wat eten uit het raam gooien. We zijn aangekomen bij het Bratan Lake. Ulun Danu Bratan tempel. De tempel ligt aan de rand van het kratermeer Bratan in het midden van het eiland. Het kratermeer ligt tussen diverse bergen in, het is hoger gelegen en daardoor is het er een stuk koeler. De tempel is in 1633 langs het meer gebouwd op een klein schiereilandje daardoor lijkt het net alsof de tempel op het water drijft. Toen wij er waren was er net een ceremonie. Er gingen een paar mensen met een bootje het meer op om offers in het water te leggen. Hoewel het midden in de bergen ligt was het er verschrikkelijk druk. Daarna reden we weer verder naar ons volgende hotel. We kwamen bij een tolweg. De tolweg is in augustus 2013 open gegaan. De tolweg is 11kilometer lang en loopt geheel over water. Het bijzondere aan deze tolweg is dat er een speciale baan is voor scooters. In het midden is een groot knooppunt met drie niveaus. De kosten voor de maximale afstand zijn .onder de 10.000 rupiah (0,80 cent). Om 15.00 uur kwamen we dan aan bij het hotel. Alles zwaar bewaakt en ze keken ook weer met een spiegeltje onder de auto. Afscheid genomen van onze chauffeur en ondertussen werd onze bagage al weggebracht. Bij de receptie moesten we in een zithoek gaan zitten en kregen we eerst een ijskoud handdoekje en een welkomstdrankje. Daarna werden we naar onze bungalow gebracht en kwam onze bagage er ook aan. We wisten niet wat we zagen. Prachtig allemaal. Alles heel erg luxe. We hebben zelfs een badkamer dat als je in het ligbad ligt je zo de kamer inkijkt. Om het bed heen hangen op elke hoek witte vitrage en dan in het midden vast gemaakt. We zijn meteen gaan zwemmen en daarna hebben we hier heerlijk gegeten. Morgen zal ik vertellen hoe het er hier verder uitziet. We gaan nu eerst lekker slapen