Orlando 27-07-2009 - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu Orlando 27-07-2009 - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Orlando 27-07-2009

Door: webmaster

28 Juli 2009 | Verenigde Staten, Orlando

Het is nu 10.45 uur en we zijn op weg naar Kennedy Space Center. Het is hier 125 kilometer vandaan. Eerst nog even het dagboek bijgewerkt en we hadden gelukkig meteen verbinding. Het Kennedy Space Center op Merritt Island is de enige plek op het westelijk halfrond wwar mensen in de ruimte worden gelanceerd. Het centrum is de thuishaven van de NASA.National Aeronautics and Space Administration. Er worden hier regelmatig Space Shuttles de ruimte ingestuurd. Het bezoekerscenrum ( Visitor Complex ) is in 1967 gebouwd voor astronauten en hun familie. Nu wordt het jaarlijks bezocht door meer dan 1,5 miljoen toeristen. We waren er om 12.15 uur aangekomen. Bij de kasa hadden we enorm veel geluk.Een collega van Rob was begin van het jaar in Orlando en hij had vooraf vier kaarten voor Kennedy Space Center gekocht. Hij is er niet geweest en had de kaarten aan Rob gegeven. Hij wist niet of ze nog geldig waren.Rob vertelde het verhaal aan de kassa. Nadat er wat nagekeken werd mochten we er op die kaarten in. Normaal kost het $38 per persoon. Scheelt toch een hoop geld. We zijn begonnen in Rocket Garden. De raketten die hier staan komen uit verschillende perioden uit de geschiedenis van de ruimtevaart. Ook zijn we over de service arm ( brug ) gelopen naar de Apollo 11 waar op 16 juli 1969 Neil Amstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins overheen liepen. In het gebouw natur and technolgy zie je wat voor beesten er allemaal leven in het resevaat dat om de Nasa heen ligt en van hun is. Er leven daar veel wilde dieren. Krokodillen en ook de grootste adelaar ter wereld heeft er een nest. In de mission conned room staan alle ruimte spullen uit 1961 tot 1965. Daar hebben we in een maanauto gezeten. De Shuttle Launch Experience is een simulatie van een Space shuttle lancering. Is heel goed gedaan en op een gegeven moment schud je zo hard door elkaar dat je denkt dat al je organen je oren uitkomen. Ook word je door de druk helemaal in je stoel gedrukt. Was heel gaaf om mee te maken. De "Space Mirror "vogt de baan van de zon en reflecteert zijn stralen op de namen op het Astronaut Memorial een gedenkteken voor de zestien astronauten die sinds de eerste missie met de Apollo 1 zijn verongelukt. Daarna zijn we met een bustour meegegaan. Langs het grote gebouw Vehicle Assembly Building. Daar wordt de Space Shuttle opgebouwd voor de lancering. We zijn in een 18 meter hoge observatietoren geweest met een goed zicht op de lanceerplatforms. In het Apollo/Saturn V Centrum geweest. Daar is een echte 110 meter hoge Saturn v-maan-raket. Ook hebben we een ouder astronaut Robert Springer ontmoet. Een Shuttle astronaut. Wij hebben een foto met die Shuttle erop en hij heeft er voor ons bijgeschreven "to family Witjes"met zijn naam erbij. Ook staat hij op de foto. Bijzonder om mee te maken. Om 18.00 uur zijn we naar de auto gegaan. Een hele bijzondere ervaring met heel veel informatie. Daarna zijn we op de terugweg bij de Prium Outlet gestopt en naar het Food Center gegaan om lekker te eten. Vandaag zijn de winkels tot 23.00 uur open en konden we nog langs de All Stars winkel voor Dennis. Hij is goed geslaagd. Schoenen, shirts en sokken. Dennis ging betalen en moest $73 afrekenen.Hij gaf $100 en kreeg weer $73 terug. Dus hij heeft voor al zijn spullen maar 27 dollar betaald.Niet gek hé? Ook had hij een mooie spijkerbroek bij Calvin Klein. We waren om 23.00 uur weer in de villa. Lekker naar bed na een hele leerzame bijzondere dag.

• 29 Juli 2009 - 07:48

Baukjen En Jan:

Liggen in Makkum. Hebben sinds weken weer goed internet. Carola, je kunt nog steeds mooie verhalen schrijven. Nog veel plezier de laatste dagen en een goede reis terug naar Nederland. Groetjes en liefs van Baukjen en Jan.