Dag 9 17 juni 2019 Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 9 17 juni 2019 Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 9 17 juni 2019 Ronda

17 Juni 2019 | Spanje, Ronda

We hebben goed geslapen en zitten nu aan het ontbijt in de kloof. Er zijn grote ramen in het restaurant en we hebben weer prachtig uitzicht, zeer vriendelijke bediening en muziek van Céline Dion op de achtergrond. Wat wil je nog meer???
We hadden gisteravond aan de ober gevraagd of hij iets wist waar ze olijfolie maken? Hij had iets voor ons opgeschreven en vanmorgen hebben we het nog bij de receptie gevraagd. Ze wisten allebei dat er iets nieuws in de buurt moest zijn wat pas open was. Ze wisten wel dat het hier ergens in de buurt moest zijn. De auto werd uit de garage gehaald en we zijn op pad gegaan. We kwamen eerst bij Molino de Felix terecht. Het was een winkel waar ze allerlei soorten olijfolie verkochten. Ook hadden ze daar degene die we gisteravond in het hotel kregen. We hebben een flesje en een blikje gekocht. Het flesje is van plastic dus dat moet goed gaan in de koffer. Ze hebben daar nog geen tour en in de fabriek is nu nog niks omdat ze nu nog niet oogsten. Even later zijn we verder gereden en op een afgelegen weggetje zagen we ineens iets. La Organic Experience. Tussen alle verschillende olijfbomen ( ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten waren), de kruiden, de moestuin kregen we een tour, bergje op, bergje af in de hitte maar het was erg leuk en interessant. Alles is daar onbespoten en de olijfbomen groeien in een beperkt aantal per vierkante meter, en komen allemaal uit Andalusië. Als eerste werd de persmolen uitgelegd. De olijven worden vanaf eind oktober geplukt en ze moeten dan binnen 24 uur geperst zijn met een temperatuur van 24 graden om de hoogste kwaliteit te krijgen. Ze hebben daar 9 persmolens en ze gaan met de molens naar de bomen toe. Onderweg zag ik ook al vanaf Sevilla dat ze bij alle hele kleine olijfbomen plastic aan de onderkant om de stam heen maken. Ik wist niet waarvoor dat was maar dat is voor de konijnen die altijd aan de dunne stammen knagen en de boompjes dan beschadigen. Bij de oudere olijfbomen kan dat niet meer want dan is het hout te hard. Daarna kregen we nog een proeverij van verschillende soorten olijfolie. Voor ons was er één het aller lekkerst en dat bleek een paar jaar geleden wereldsbeste olijfolie te zijn. La organic oro picador. Als je op een bepaalde plek naar de bergen kijkt is het net alsof je een liggende vrouw ziet. We zijn erg blij dat we hier terecht gekomen zijn. Het is de enige hier in de wijde omgeving die een tour doet. Ongelooflijk hier valt echt geld mee te verdienen. We kregen een paar foldertjes mee om in het hotel neer te leggen. Daarna zijn we weer naar het hotel gereden en zitten nu aan de Sangria terwijl ik dit stukje vast heb geschreven. Met de Sangria en al naar het zwembad. Gewoon in de zon liggen ging niet echt te heet. En dat wil wat zeggen uit mijn mond. Dus toch maar tot de helft het ijskoude water in en dan weer even liggen. Om een uur of 18.30 uur zijn we weer de stad in gelopen. Één hele lange winkelstraat helemaal uitgelopen. Niet de favoriete bezigheid van Rob, als ik ergens naar binnen ging bleef hij buiten. Maar hij heeft er toch mooie witte sportschoenen van Adidas aan overgehouden. We hebben daar ook wat bij Mac Donald gehaald. Ze hebben hier patat met aioli en de saus die ze bij patates brava gebruiken.Was erg lekker. Daarna zijn we aan de andere kant van de kloof naar de zonsondergang gaan kijken. We keken zo naar onze kamer en het restaurant aan de andere kant van de kloof. Toen ik eenmaal onze slaapkamer zag in de kloof vond ik het best wel eng. Rob ligt aan de kant van het raam want dat durf ik niet. Na de zonsondergang hebben we nog wat in het hotel gedronken. We zijn nu om 23.00 uur op de kamer nadat we afscheid hadden genomen van de vriendelijke ober uit het restaurant. Morgen vertrekken we weer en we gaan naar Manilva.

• 18 Juni 2019 - 06:13

Annie Witjes:

Leuk hoor iedere morgen met een kopje thee jullie verslag lezen ,iedere dag weer een andere belevenis geweldig wat genieten jullie . Gr