Dag 4 12 juni 2019 Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 4 12 juni 2019 Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 4 12 juni 2019 Cordoba

12 Juni 2019 | Spanje, Córdoba

We werden pas om 08.30 wakker. Heerlijk geslapen en ook in dit hotel hadden ze een heerlijk ontbijt. We zijn om een uur of 11 naar het historisch centrum gelopen. Als eerste kwamen we weer door de leuke winkelstraat en daar gebeurde wat leuks. Ik ging even een winkel in en toen kwam er een Spaanse mevrouw naar mij toe. Ze vroeg of ik een truitje bij een broek vond passen. Ik zei ja hoor maar deze is er misschien ook leuk bij. De mevrouw liep toen met twee truitjes en een broek naar de kassa. Gisteravond was het prachtig dat alles verlicht was, maar ook bij daglicht kijk je je ogen uit. Eerst hebben we bij de moskee gekeken waar het trefpunt was voor onze rondleiding. Daarna zijn we naar de Romeinse brug gelopen die over de Guadalquivir. Aan de noordkant van de brug staat de Puerte del Puente. Een poort waar je in kan, die gebruikt wordt als uitzichtpunt over de brug. Dat hebben we als eerste gedaan. Daarna zijn we over de brug heen en weer gelopen. In het midden van de brug staat een beeld. An Santa Raphael, de beschermheilige van Córdoba. Vanaf de brug kan je goed zien hoe de kathedraal uit de moskee omhoog komt. Daarna zijn we terug gelopen naar de Mezquita (moskee). Als eerste kwamen we in de sinaasappeltuin terecht, El Patio de los Naranjos. Het wordt nu gebruikt als toegangspoort van de Mezquita. Het is dus een kathedraal midden in een moskee. De rood-witte arcades zijn zeer opvallende elementen van de Mezquita. Ze rusten op de originele Romeinse zuilen die in de 8e eeuw zijn gebruikt. We wisten echt niet wat we zagen binnen. Dit was echt heel erg bijzonder. Na de rondleiding In het Engels, er word hier niks in het Nederlands gedaan, maar verder wel alle talen zelfs Chinees, mochten we net zo lang als we zelf wilden binnen blijven. We zijn nog even gebleven om op ons gemak foto’s te maken. Daarna liepen we door de sinaasappeltuin weer naar buiten en daar staat nog een klokkentoren. De Torre Campanario.. In deze toren kon je ook omhoog, om het half uur met een klein groepje .Rob heeft dat gedaan. Bovenin waren allemaal stenen trappen en op het hoogste punt kon je een rondje lopen en foto’maken. Terwijl Rob in de toren was ben ik in de winkeltjes gaan kijken waar ze souvenirs verkopen. Ik wou er graag één hebben van de moskee voor in mijn kastje. Terwijl ik in een winkeltje loop zie ik er achter een patio met een restaurant . Ik heb gewacht tot Rob terug kwam en toen zijn we daar gezellig wat gaan eten. Het eten was niet heel bijzonder maar het was erg gezellig daar. We lusten ook wel wat want het was ondertussen al 15.30. We zijn daarna naar het hotel gegaan en lekker bij het zwembad gaan liggen. Tot 19.00uur daarna douchen en weer omkleden. We hadden op tripadvisor gekeken en een restaurant gevonden wat op de 2e plek stond van de 955 restaurants hier in Córdoba. We hebben meteen om 21.00 uur gereserveerd. Dit restaurant Bodega Mezquita ligt aan de rivier. Dat betekent voor ons weer naar de moskee lopen en dan nog een klein stukje verder. De straatjes lopen vanaf het historisch centrum naar beneden. We hebben heerlijk gegeten het was erg goed en heel vriendelijk personeel. Rob had Rabo de Torro en patates bravo’s. Rabo de Torro is ossenstaart. Het was net draadjesvlees en hij vond het erg lekker. Ik had tortilla met kippenpootjes. Op een gegeven moment kwam het vrouwtje van de bediening ons een fiti-fiti brengen. We kregen allebei een glas en daar ging eerst zoete sherry in en daarna droge sherry. We hebben het gedronken en het was erg lekker. Ik heb het alleen niet helemaal opgedronken want ik had ook al 2 wijntjes op. Als ik dan niet oppas ga ik rustig een Flamengo dansen!!!
Eenmaal weer op weg naar het hotel moesten we weer alle straatjes door die dit keer schuin omhoog gingen. Maar we hebben het weer gehaald. Het hotel lijkt net als het donker is de suikerfabriek. Het veranderd steeds van kleur. Het is nu 23.30 en wij gaan zo lekker slapen. Morgen reizen we weer verder naar Granada. Córdoba was echt een hele bijzondere stad en we hebben hele mooie dingen gezien.