Dag 2 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 2 Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 2 Havana

Door: webmaster

17 Juli 2011 | Cuba, Havana

Dag 2
07-07-2011
Vanmorgen om half 9 eerst ontbijt in hotel. Was erg lekker. Daarna eerst geld gewisseld. Voor elke euro krijg je 1.37 cuc. Het regent hier erg hard. De mensen zijn er blij mee want het heeft al een hele tijd niet geregend.Gelukkig heb ik een paraplu meegenomen. Wel is het erg warm. Op straat werden we aangesproken door een man Ignacio is zijn naam. Eerst een leuk gesprek en toen heeft hij ons meegenomen naar de Buena Vista Club. Moest speciaal open gemaakt worden want was nog gesloten zo vroeg. Langs de muren allemaal hoezen van elpees. Daar moesten mochten we gaan zitten. Gelukkig even uit de regen want de jongens waren kleddernat. Hij kwam meteen met 4 mojito’s aan en het was pas 10.00 uur s’morgens. Ik heb na een paar slokken mijn glas gauw gewisseld met Dennis anders ben ik al dronken voordat ik iets van Havana heb gezien. Na nog een tijdje met Ignacio gesproken te hebben en we hem wat geld hadden gegeven [ wat natuurlijk de bedoeling was ] zijn we weer verder gaan lopen naar het Capitolio. Het Capitool in Washington diende als voorbeeld maar de Cubaanse versie is hoger. OP de trap maken ze poloraid foto’s. Helaas ging dat niet want de trap waren ze aan het opknappen. Daar vandaan door oud Havana gelopen en de bar Floratita gezien waar de schrijver Ernst Hemmingway altijd kwam. In sommige straten hier zie je winkels maar er zijn ook straten waar helemaal niks is en waar de mensen allen maar op straat rond hangen. Daar vind ik het niet zo prettig er wordt daar ook een hoop gebedeld. Verder zijn de mensen erg vriendelijk. Alleen als ze beginnen met vragen waar je vandaan komt en even later ze zich voorstellen dan weet je dat
ze graag geld van je willen hebben. Ik heb het anders gedaan voor een stel met baby. Wij zijn een supermarkt in gegaan waar Cubanen niet mogen kopen en hebben daar babyvoeding voor ze gekocht. Ze waren erg dankbaar en blij ermee. Daarna doorgelopen naar Museo de Ron. De distilleerderij van Havana Club, het bekendste Cubaanse rummerk. De rondleiding eindigde in de bar waar we allemaal de drie jaar oude rum moesten proeven. Het was erg leuk en Dennis heeft nog een fles rum gekocht voor 6 cuc dat is €4.20 dus erg goedkoop. Daarna richting Partagas de sigarenfabriek. Ook hier weer een rondleiding gehad. Er zijn daar heel veel mensen aan het werk en er is zelfs een school waar ze leren hoe ze sigaren moeten maken. Dat is echt een hele kunst. We mochten daar geen foto’s maken en moesten de tassen inleveren voordat we naar binnen gingen. De werknemers mogen de hele dag gratis sigaren roken en ze krijgen er 3 per dag mee naar huis. Wel proberen ze stiekem de sigaren aan toeristen te verkopen. Aan het eind van de rondleiding kom je in een winkel waar ze de duurste sigaren verkopen. Wij hebben er één gekocht als souvenir. Op straat proberen ze ook sigaren aan je te verkopen allen zijn die van andere kwaliteit. Daarna even naar het hotel gelopen want we waren kleddernat van de regen. Bij Rob liep zo de gel uit zijn haar langs zijn gezicht. In het hotel kwam ik ons kamermeisje tegen en heb haar een flesje parfum gegeven waar ze erg blij mee was. Toen met de auto naar Plaza de la Revolution gereden. Eerst naar het José Martimonument geweest. En 109 m hoge toren in de vorm van een vijf puntige ster helemaal van grijs marmer. Aan de voet zit José Marti in een peinzende houding. Zijn beeld is 18 m hoog en van wit marmer. De gevel van het ministerie van Binnenlandse Zaken recht tegenover het beeld van Marti, wordt bijna geheel bedekt door een sculptuur van bronsdraad van Che Guevara. In dit gebouw had de guerrillastrijder in de jaren zestig zijn kantoor. Onder de buste staat ‘Hasta la victoria siempre”, blijf streven naar overwinning. Daarna naar Necropolis de Colon gereden, een van de grootste begraafplaatsen ter wereld. De totale oppervlakte beslaat meer dan 5 vierkante kilometer, het bestaat uit 53.360 percelen, waarin zo;n 2 miljoen mensen zijn begraven. Heel indrukwekkend om te zien. Er liep daar ook allemaal bewaking rond en ik kwam er met 1 in gesprek. Het gevolg was, dat een tuinman en 2 man van de bewaking ons alle belangrijke dingen lieten zien. Natuurlijk wisten we wel, dat ze er iets voor wilden hebben, maar het is daar zo groot: dus het was wel makkelijk en gezellig. Eerst naar La Milagrosa, het graf Amelia Goyri de la Hoz. Ze stierf in 1901 met haar baby in het kraambed. Het volksverhaal vertelt dat toen de tombe enkele jaren later geopend werd, het lichaam onaangetast werd aangetroffen met de baby in haar armen. Door dit wonder groeide Amelia uit tot een symbool van moederlijke liefde. Het is een pelgrimsoord voor zwangere vrouwen geworden. Het ligt helemaal vol met bloemen. We zijn ook bij het graf geweest van een bekende domino-speler: Martin, waar een dominosteen staat uit marmer.
Het graf van de zanger van de Buena Vista Social Club, Ibrahim en het graf van alle gestorven brandweermannen. Ook staat er een mooie kapel Capilla Central. Daarbinnen waren fresco’s van de Cubaan Miquel Melero. We zitten nu in het hotel en gaan straks kijken waar we gaan eten. De parkeerwacht vroeg aan ons wat we gingen doen en hij heeft ons naar een restaurant hier dichtbij gebracht. Zitten nu nog wat te drinken in het hotel en ik zet vast het dagboek in Word zodat als we ergens internet hebben het zo door kunnen sturen.