Dag 7 Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 7 Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 7 Trinidad

Door: webmaster

17 Juli 2011 | Cuba, Trinidad

Dag 7
12-07-2011
Vanmorgen na het ontbijt toch met de auto naar Trinidad gereden. We hadden gehoord en gelezen dat er een bewaakte parkeerplaats is. Ze hadden in het hotel een kaart meegegeven en erop aangekruist waar het was. Onderweg kwamen wij een oude N.Z.H. bus tegen met het bordje de Zilk erop. Net als in Havana een bus met het bordje Amsterdam erop. Trinidad is weer een hele andere als Havana. De oude straten zijn geplaveid met rivierkeien. Je kan daar echt niet op hakken lopen. Allemaal huisjes met rode dakpannen erop. Wij zijn eerst naar het oude gedeelte gelopen en kwamen meteen op een kunstnijverheidsmarktje terecht. Heel veel houtsnijkunstwerken, veel kant [tafellakens] gehaakte truitjes, leer en sieraden. Daarna kwamen we op Plaza Mayor. Je kan Trinidad alleen te voet verkennen. Het vervoer vindt voornamelijk per paard en wagen plaats, Wij zijn in één van de mooiste herenhuizen geweest waar nu het Museo Historico Manicipal is ondergebracht. Mooi meubilair uit de koloniale tijd. Ook wordt er aandacht besteed aan de slavenhandel. Het mooiste onderdeel van het pand is de toren die een mooi overzicht biedt over de hele stad. Daarna in her voormalige klooster geweest wat nu onderdak biedt aan het Museo de la Lucha Contra Bandidos [museum van de strijd tegen de contrarevolutionaren ] dat gewijd is aan de campagne tegen de anti-Castrorebellen in het Escambraygebergte in de jaren zestig. Er is onder andere de boot van Cubaanse ballingen uit Florida, die de olietanks in de haven Casilda wilden opblazen, evenals een Russische truck die gebruikt is om contrarevolutionairen in de bergen op te sporen. Ook hebben we de klokkentoren via 119 traptreden beklommen. Mooi uitzicht over heel Trinidad. In het nieuwe gedeelte hebben we het mooie hotel van Iberostar bekeken. Daarna op zoek gegaan naar restaurant Son y Sol. Tip uit de Lonely Planet reisgids. Een particulair restaurant niet van de staat. Ingericht met een verzameling van antieke meubels. Een huiskamer als wachtkamer zo druk is het er af en toe. Heerlijk gegeten 3x gegrilde kip en Rob had specialiteit van het huis. Vlees met een speciale saus. De eigenaar was erg aardig en sprak goed Engels. Hij vertelde mooie verhalen. Daarna de auto opgehaald en we zouden gauw naar het hotel gaan om een verfrissende duik te nemen in het zwembad. Wij hadden het heel erg heet. Helaas verliep het anders. Ongeveer 5 km voor het hotel stond er bij een etenstentje langs de kust een groot beeld van een kreeft. Daar wilde wij graag een foto van maken, maar er zat niemand te eten. De man van het restaurant begon met zijn armen te zwaaien. Wij dachten dat hij niet wou dat wij alleen maar een foto gingen maken en niet gingen eten. Rob wou keren en wegrijden stond die man al naast de auto. Toch maar uitgestapt, hadden we een lekke band. We hadden nog niks gemerkt want hij liep langzaam leeg. De man was heel behulpzaam en samen met een vriend heeft hij de band verwisseld. Rob heeft ze flink beloond. Er zit een flinke scheur in de band en kan waarschijnlijk niet zo geplakt worden. Hier vlakbij zit een servicepunt, daar zijn Rob en Dennis geweest maar dat was alleen voor vrachtwagens. Hier in het hotel hebben ze geprobeerd Rex te bellen maar niemand te bereiken. Het probleem is dat we morgen een heel eind moeten rijden. Morgenochtend moeten we het opnieuw proberen. Na het eten heeft Dennis een houten dominospel gekocht. Wij zijn bij de koffiebar gaan zitten en de jongens hadden aan de barman gevraagd of hij het ze wou leren. Hij had het niet zo druk en is met ze aan tafel gaan zitten. Dat was erg gezellig en de man had zelf ook de grootste lol. Even later heeft een vriend het van hem overgenomen omdat hij moest werken. Het was erg gezellig. Daarna zijn we bij een show gaan kijken van vuurvreters en een man die een kokosnoot pelde met zijn tanden. Toen we naar onze kamers liepen kwamen we de barman weer tegen. Hij nodigde ons bij hem thuis uit in Trinidad om met zijn familie domino te spelen. Helaas gaat dat niet want we gaan morgen weer veder.