Dag 6 14-06-2019 Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu Dag 6 14-06-2019 Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van familiewitjes - WaarBenJij.nu

Dag 6 14-06-2019 Granada

14 Juni 2019 | Spanje, Granada

Vandaag vroeg opgestaan 07.00 en ook hier weer een uitgebreid ontbijt genomen. Ook hier was van alles, alleen vonden wij in de andere hotels de cappuccino en gewone koffie lekkerder. Je moet wat te zeuren hebben hé? We hadden de fietstocht bij Baja Bikes geboekt en die geven dan ook het adres aan van het startpunt. Daar zit dan altijd een kantoortje waar alle fietsen staan. Na een wandeling van 25 minuten hadden we het gevonden. We hadden een highlights tour geboekt in het Engels. Maar we hadden een mazzeltje, de andere mensen hadden afgebeld dus kregen wij een privé-tour voor hetzelfde geld. We hadden een leuke gids! Een jongen uit Brazilië (Fabricio)) die heel goed Engels sprak en heel veel over Granada wist. Hij zei “ik heb de beste baan die je maar kan bedenken. Ik hou van sport (fietsen), ik hou van buiten zijn en ik hou van praten maar dat hebben jullie wel gemerkt”. Achter ons fietste 3 meiden mee die in opleiding als gids waren. Ook leuke meiden maar ze moesten achter ons blijven fietsen. Wel moesten we een oranje vestje aan en een helm op. Dat was wat minder maar ik begrijp het wel. Je moet er toch niet aan denken dat je door de enorme hoogtes die we af en toe beklommen of soms ook weer enorme afdalingen onderuit zal gaan. We kregen elektrische mountainbikes. Eerst even wennen maar we hadden het al gauw door en het ging prima. Hij zei ik ga met jullie de berg op want in de stad komen jullie toch wel en dan kan ik een paar bijzondere dingen laten zien. Zo gezegd zo gedaan het was echt fantastisch. We hebben al vaak een fietstocht gemaakt in verschillende steden maar dit was toch wel de allermooiste. Ik zal iets bijzonders in het kort vertellen. Bovenop op de berg is een abdij waar nonnen leven die absoluut geen contact met de buitenwereld hebben. Ze hebben een bakkerij om geld te verdienen maar die moeten ze dan toch kunnen verkopen. Er zit een groot Luik in de muur met een bel ernaast. Dan gaat het Luik open en komt er een soort draaischijf met al hun producten erop. Je ziet ze dus niet maar je kan wel met ze praten. Wij hebben toen een zakje met kokusbollen gekocht. Je zegt wat je wilt en legt geld naast de kokusbollen neer. De non draait dan weer de schijf naar haar kant toe en je krijgt een verse zak en wisselgeld weer terug. Zo verkopen ze hun spullen zonder dat je ze ziet.
Wij hebben het zakje met de meiden en de gids gedeeld en ik moet eerlijk zeggen het was heel erg lekker. Fabricio vertelde ook dat de bakkerij hele goeie spullen verkoopt want ze zijn altijd aan het bakken. Dit was één van de vele dingen die we tijdens de fietstocht hebben gedaan. We kwamen pas om 13.00 uur terug. Hij vertelde nog dat als we tijd en zin hadden we aan een andere tour mee mochten doen want hij vond het fietsen zeer goed gaan. Verder de bergen in met de mountainbikes en off road. We hebben er geen tijd meer voor maar vonden het wel Leuk dat hij dat zei. Nog even een paar leuke foto’s genomen en toen zijn we weer verder gegaan. Een leuk tentje opgezocht om even lekker te zitten en wat te eten en te drinken. Terug gelopen naar het hotel en de auto uit de garage gehaald. Rob had op zijn i-pad iets gelezen over één van de mooiste autoroutes van Andalusië. We reden de Sierra Nevada in. Steeds maar weer omhoog. Het ene smalle bochtje na de andere. Het was een mooi gezicht maar na een uur rijden had ik het wel gezien en zijn we zodra het kon omgekeerd en weer terug gereden. We zijn toen we eenmaal weer op de snelweg zaten naar de andere kant gereden en daar de Sierra Nevada in gereden. Daar zag je allemaal borden voor de wintersporters. Op een gegeven moment zagen we een bordje dat we boven de 1500 meter zaten. De weg was hier wel wat beter en het uitzicht was hier ook erg mooi. Ook hier zijn we op een gegeven moment zodra het kon gedraaid en terug gereden naar het hotel. Daar hebben we nog een uurtje bij het zwembad gelegen. Met het eten hebben we dit keer heel makkelijk en ongezond gedaan. We hadden geen zin meer om weer terug te lopen naar het centrum om te eten dus hebben we de auto gepakt en zaten binnen 8 minuten bij de Burger King. Na een cappuccino en een wijntje en biertje zijn we lekker naar onze kamer gegaan. Morgen hebben we om 10.00 uur een tour geboekt in het Alhambra.