15 juni 2017 dag 4 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu 15 juni 2017 dag 4 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van familiewitjes - WaarBenJij.nu

15 juni 2017 dag 4

16 Juni 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

15 juni 2017 dag 4
Vanmorgen eerst weer een ontbijt in het hotel genomen en daarna met de F-line (!tram) naar Union Square gereden. Daar is het beginpunt van de Cable Cars. De kabeltram is de laatste handbediende kabeltram die nog in gebruik is en staat symbool voor de Californische stad San Francisco. De heuvels in de stad zijn zo steil dat gewone trams er onmogelijk omhoog zouden kunnen rijden. Er zijn nog drie actieve lijnen. Wij hadden heen de Powell -Mason lijn, loopt over NOB Hill , Russian Hill en eindigt aan Aquatic Park. De kabeltram vertrekt aan een draaischijf aan Market en Powell streets. Er staat daar een hele lange wachtrij. Als je in San Francisco bent moet je gewoon een keer in de kabeltram hebben gezeten. Wij zijn naar de eerst volgende stop gelopen en toen de tram daar langs kwam konden wij zo instappen. Slim hé? Rob had dat een keer ergens gelezen. Wij wilden graag naar Lombart Street en de kabeltram zette je helemaal bovenop de heuvel af. Dit is ook één van de dingen die je zeker gezien moet hebben in de stad. Wat een mooi gezicht!! De straat staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld. De heuvel is hier zo steil dat het te gevaarlijk zou zijn voor de auto’s om er recht op te rijden. Je rijdt er langs de opeenvolging van haarspeldbochten. Als je met de tram op de top van de heuvel stopt heb je niet enkel een zicht op Lombard Street, maar ook op Fisherman’s Wharf en Alcatraz. Langs beide zijde van de straat is een trap. Wij zagen ook een volkswagenbusje helemaal beschilderd waar hippie tour opstond. Dat vonden wij zo leuk om in zo’n busje de heuvel af te rijden dat we het op internet hebben opgezocht maar je kon pas vanaf 17 juni weer terecht. Jammer anders hadden wij dat morgen vroeg nog willen doen. Nadat wij aan de ene kant van de straat naar beneden waren gelopen en aan de andere kant weer omhoog zijn wij boven weer op de kabeltram gestapt. Wij hadden trouwens voor de hele dag een kaartje gekocht van $21 waarmee we al het openbaar vervoer konden gebruiken. Terwijl één ritje in de kabeltram al $7 kost. Wij zijn eerst bij het kabeltram museum uitgestapt. De Cable CAR Barn is zowel een museum gewijd aan kabeltram als een actief depot. Hier kan je het mechanisme bekijken van kabels, raderwerk en riemschijven dat de kabeltrams aandrijft. Kabeltrams worden voortgetrokken door kabels die met constante snelheid ronddraaien. Met een greep wordt de tram aan een kabel geklonken waardoor hij wordt voortgetrokken. De kabels zijn meer dan 3cm breed en elke kabel is kilometers lang. Daarna weer met de kabeltram naar Union Square en naar de Macy’s gelopen. Daar zit op de bovenste verdieping The Cheesecake Factory met een dakterras en prachtig uitzicht. We hebben daar lekker in het zonnetje gezeten met heerlijk gebak. We konden geen pap meer zeggen zo vol zaten we. Nog een klein stukje langs de winkels gelopen en ik heb daar nog 2 paar mooie schoenen gekocht. Via de F-Line( gewone tram) naar Fisherman’s Wharf pier 33 gereden en daar toen met bus 39 naar de Coit Tower. De Coit Tower is een uitkijktoren op Telegraph Hill. De toren is 64 meter hoog. Rob is daar naar boven gegaan om mooie foto’s te maken. Ik heb daar in het zonnetje op hem zitten wachten. Entree om in de toren naar boven te gaan $8. Daarna terug gegaan naar Fisherman’s Warf naar pier 39. En je gelooft het of niet maar ik heb weer een walvis gezien. Rob heeft het gelukkig ook gezien dus het was echt geen verbeelding. Ik had gisteren al gehoord dat er in de buurt van pier 39 al een paar dagen een walvis was gezien. Ik sta bij de pier naar het water en Alcatraz te kijken en ja hoor een walvis. Echt geweldig!! We zijn ook nog even naar de zeeleeuwen gaan kijken. Het waren er nu niet zoveel. Soms ligt het daar helemaal vol. Wel hebben we ook een zeeleeuw zien zwemmen in The Bay. Daarna zijn we wat gaan drinken bij The Eagel Café. Die hebben op 1 hoog een leuk klein terras buiten. Je zit dan aan de bar en je kijkt zo naar Alcatraz en over de pier heen. En terwijl ik daar zat gebeurde het weer!! Ik zag de walvis voor de 2x!!
Beter kan het niet!! Samen met Rob in San Francisco, aan de wijn, in de zon, uitzicht op de pier, Alcatraz en een rond zwemmende walvis!! Geweldig !!
Wij hebben daar nog een tijd gezeten en hebben toen de tram genomen naar ons hotel. Daar hebben we de spullen neergezet en zijn we weer met de tram naar de Foodcourt gegaan. Hebben daar lekker gegeten en na een bak koffie genomen te hebben beneden in ons hotel zijn we nu op onze kamer en gaan wij zo lekker slapen. Morgen staat er weer een vliegreis van 6 uur op ons programma. Morgen vliegen we naar Hawaï naar Honolulu. Het tijdverschil met Nederland wordt dan nog groter het is hier dan 12 uur vroeger. Ik ga gewoon door met het verslag maar ik heb geen idee meer wanneer jullie het krijgen.

• 16 Juni 2017 - 11:56

Anita Heidelberg:

hi luitjes,

Weer een drukke dag met veel bezichtigingen, en allemaal even leuk. Geweldig dat je weer die walvis hebt gezien. en goed dat jullie toch ook de meeste kaartjes van te voren al hebben gereserveerd.
    Komen jullie veel vakantiegangers en Nederlanders tegen onderweg of valt het mee.
    Kijk uit naar de volgende dag. Vermaak jullie.
    anita/don

• 16 Juni 2017 - 18:49

Hen En Annie Witjes:

Weer met veel plezier het verslag gelezen jullie maken wat mee daar .We hopen dat jullie weer een goede vlucht hebben zonder oponthoud.

• 16 Juni 2017 - 23:36

Lenie V N:

Hoi Rob en Carola wat is dat leuk zo maken wij het ook een beetje mee . en nu op naar Hawai voor het volgende avontuur groetjes

• 16 Juni 2017 - 23:46

Bedankt voor jullie reacties. Ik schrijf het verslag maar ik kijk altijd wel of er reacties zijn. Ben toch nieuwsgierig. Maar ik krijg de meeste reacties via WhatsApp. Wij zitten nu op het vliegveld in San Francisco. Wij vertrekken over twee uur. In het vliegtuig ga ik weer verder met het verslag. Aan allemaal de groetjes van ons.